Big Questions Curriculum

‘Laat vragen het curriculum vormen’

Socrates

De Filosofietuin ontwikkelt en verzorgt een Big Questions Curriculum waarbij vragen het vertrekpunt vormen van leren. Het curriculum is voortdurend in aanbouw, hoewel ik veel thema’s en lestitels al eerder als filosofiemeester in de klas heb gedaan. Voor meer info over de methodiek bij het Big Questions Curriculum zie Leo Online.

In overleg met uw school kunnen we kijken naar de mogelijkheden voor een aanbod op maat:

  • Een live les of lessenreeks bij uw school op locatie
  • Een online kindercollege via Google Hangouts
  • Online lessen in LessonUp voor klassikaal leren (in de klas via digibord met kringgesprek) of voor zelfstandig leren
  • Een doorlopende leerlijn (met een gerichte selectie van thema’s en lestitels)

Hieronder volgt een overzicht van (geplande) themareeksen en lestitels. Voor enkele lessen zijn ook lesbeschrijvingen beschikbaar.

Thema 1. De vernieuwers

  • Les 1. Wat kunnen we leren van de natuur? | Leonardo da Vinci, alleskunner
  • Les 2. Hoe kunnen we kennis beter delen? | Johannes Gutenberg, boekdrukker (gratis online proefles)
  • Les 3. Van wie is de wereld? | Christoffel Columbus, ontdekkingsreiziger
  • Les 4. Bestaat er buitenaards leven? | Christiaan Huygens, natuurkundige
  • Les 5. Maarten Luther, theoloog
  • Les 6. Erasmus, theoloog
  • Les 7. Bestaat er een vrije wil? | Spinoza, filosoof
  • Les 8. Ik denk, dus ik ben? | Rene Descartes, filosoof
  • Les 9. Mag je liegen? | Immanuel Kant, filosoof
  • Les 10. Kunnen we alles met één formule verklaren? | Isaac Newton, natuurkundige
  • Les 11. Hoe ontwikkelt zich het leven? | Charles Darwin, bioloog
  • Les 12. Kunnen we tijdreizen? | Albert Einstein, natuurkundige (gratis online kindercollege)

Thema 2. De verhalenvertellers

  • Les 1. Ik heb een droom | Een verhaal van Martin Luther King en van Greta Thunberg over de wereld veranderen
  • Les 2. De talenten | Een verhaal van Jezus over mindset
  • Les 3. De blinden en de olifant | Een verhaal van Boeddha over ‘blinde vlekken’
  • Les 4. De nieuwe kleren van de keizer | Een verhaal van Hans-Christian Andersen over nepnieuws en pesten
  • Les 5. De lamp en de sleutel | Een verhaal van Nasreddin over zien en geloven
  • Les 6. Een kerstvertelling | Een verhaal van Charles Dickens over je leven beteren

Thema 3. De wijsgeren

  • Les 1. Waaruit bestaat de wereld? | Democritus
  • Les 2. Wat kunnen we weten? | Socrates
  • Les 3. Wie mogen er beslissen? | Plato
  • Les 4. Wanneer ben je een goed mens? | Aristoteles
  • Les 5. Hoe word je gelukkig? | Epicurus
  • Les 6. Waarom zou je je druk zo maken? | Seneca

Thema 4. Mens & Dier

  • Les 1. Kunnen dieren denken? | Frans de Waal
  • Les 2. Kunnen dieren voelen? | Frans de Waal
  • Les 3.  Waarom ontwikkelden mensen zich dankzij wolven? | Jared Diamond
  • Les 4. Mogen we dieren doden?

Thema 5. Mens & Machine

  • Les 1. Kunnen we robotmensen bouwen? | Alan Turing
  • Les 2. Mag de mens zichzelf verbeteren? | Yuval Noah Harari

Thema 6. Tijd & Ruimte

  • Les 1. Kunnen we tijdreizen? | Albert Einstein (gratis online kindercollege)
  • Les 2. Waarom gaat het leven sneller als we ouder worden? | Douwe Draaisma
  • Les 3. Waarom zijn we steeds gehaaster?
  • Les 4. Waarom was – volgens oude mensen – vroeger alles beter?

Thema 7. Lichaam & Geest

  • Les 1. Wie wil er eeuwig leven?
  • Les 2. Kunnen je gedachten je gezond of ziek maken?
  • Les 3. Moet je gezond zijn?
  • Les 4. Hoe ziet je wereld eruit als je blind bent? | Ben Underwood
  • Les 5. Hoe ziet je wereld eruit als je doof én blind bent? | Helen Keller

Thema 8. Man & Vrouw

  • Les 1. Waarom dragen jongens blauw en meisjes roze?
  • Les 2. Waarom spelen jongens met LEGO Star Wars en meisjes met LEGO Friends?

Thema 9. Geld & Geluk

  • Les 1. Waarom verdienen profvoetballers meer dan vuilnismannen?
  • Les 2. Als je veel geld hebt, ben je dan gelukkig?

Thema 10. Kunst & Kitsch

  • Les 1. Wat is kunst?
  • Les 2. Waarom is een kopie geen kunst?
  • Les 3. Kun je van een pot pindakaas ook kunst maken? | Wim T. Schippers
  • Les 4. Waarom, waar en wanneer zijn mensen kunst gaan maken?
  • Les 5. Wat is het verschil tussen genieten van een kunstwerk en genieten van een ‘Big Mac’?

Thema 11. Architectuur

  • Les 1. Waarom wonen we in huizen en niet in hutten? | ‘Filemon Buiten Westen’ bij de Hadzabe
  • Les 2. Waarom bouwen we wolkenkrabbers? | De Toren van Babel
  • Les 3. Wat is het ideale huis? | De droom van Truus Schröder & Gerrit Rietveld
  • Les 4. Wat is de ideale stad? | De droom van Siegfried Nassuth: groener bouwen, van het Tuindorp van de Toekomst (De Bijlmer) naar The Garden City (Singapore)
  • Les 5. Hoe bouw je volgens het voorbeeld van de natuur? | Antoní Gaudi en de Sagrada Familia

Thema 12. Emoties

  • Les 1. Wat zijn emoties eigenlijk?
  • Les 2. Waarom zijn emoties zo belangrijk en besmettelijk?
  • Les 3. Over driftkikkers en angsthazen: zijn zij hun brein?
  • Les 4. Wat maakt mensen gelukkig?
  • Les 5. Wie gaat er mee in de geluksmachine?
  • Les 6. Als je altijd maar blij moet zijn, word je dan juist doodongelukkig?
  • Les 7. Hoezo huil je als je bedroefd bent en als je blij bent?
  • Les 8. Hoezo mogen jongens niet huilen?
  • Les 9. Ren je weg van de beer omdat je bang bent of ben je bang voor de beer omdat je wegrent?
  • Les 10. Mag je boos worden?
  • Les 11. Hoezo vind je slakken smerig?
  • Les 12. Kun je echte vrienden worden met je huisdier?
  • Les 13. Kun je verliefd op een robot worden?

Thema 13. Prehistorie

  • Les 1. …
  • Les 2. …
  • Les 3. …
  • Les 4. …

Thema 14. Hoe werkt wetenschap?

Een lessenreeks of leerlijn wetenschapsoriëntatie (WON) voor de onderbouw van het VO.

  • Les 1. Wat is het verschil tussen filosofie, religie en wetenschap? | Immanuel Kant