01-02. Hoe kunnen we kennis beter delen? | Johannes Gutenberg, boekdrukker

Lestitel. Johannes Gutenberg, boekdrukker: hoe kunnen we kennis beter delen?

Lesduur. Bijvoorbeeld 3 weken, wekelijks 30 minuten

Lesbeschrijving

Via het Internet verspreiden zich momenteel vliegensvlug de meest bizarre adviezen voor het bestrijden van het coronavirus. Maar wat is waar en wat is volkomen onzin? Zo overleed een Amerikaanse man nadat hij een schoonmaakmiddel had gedronken. Levensgevaarlijk natuurlijk, want daarmee dood je niet het virus, maar jezelf…

In deze mini-lessenreeks vertel ik je meer over Johannes Gutenberg en de uitvinding van de boekdrukkunst. Vervolgens filosoferen we over de voor- en de nadelen van de uitvinding van steeds snellere communicatiemiddelen. Met als afsluitende vraag: leiden de supersnelle social media apps van tegenwoordig (zoals Facebook en Twitter) tot méér of juist tot mínder kennis?

Ga naar de Leo Online-pagina voor de link naar deze gratis proefles en naar een handleiding om meteen met jouw klas met deze les aan de slag te kunnen.

Lesvorm

  • Een verhaal van filosofiemeester Ruud in de vorm van een LessonUp-les met veel illustraties en filmpjes
  • Geschikt voor zelfstandig leren op school of thuis
  • Maar ook voor klassikaal leren in de vorm van een digibordles door de leerkracht waarbij leerlingen over de doordenkvragen van filosofiemeester Ruud met hun klas telkens kringgesprekjes voeren

Lesinhoud

  1. Wat is het beste communicatiemiddel?
  2. Waarom werd de boekdrukkunst eigenlijk al in China uitgevonden?
  3. Wat bedoelen we met ‘monnikenwerk’?
  4. Wie was Johannes Gutenberg?
  5. Hoe werkt een boekdrukpers?
  6. Welke grote gevolgen had de uitvinding van de boekdrukpers
  7. Van Gutenberg naar Google: versterken social media de verspreiding van nepnieuws over het coronavirus?