Leo Online

Leo Online biedt een flexibel keuzecurriculum met digitaal, vakoverstijgend verrijkingsmateriaal dat zowel geschikt is voor klassikaal leren als voor zelfstandig leren – op school of thuis

Belangstelling?

Als u kosteloos met Leo Online wilt kennismaken neem dan contact op met Ruud van der Meulen van De Filosofietuin (defilosofietuin@gmail.com | 06-27210071). Op de hoogte blijven van Leo Online-updates? Volg dan de LinkedIn-showcase.

Zie ook deze PDF-brochure met een beschrijving van Leo Online.

Bekijk de gratis proefles

Hoe kunnen we kennis beter delen?

Johannes Gutenberg, boekdrukker

90 min

(Bijvoorbeeld: 3 weken lang wekelijks 30 minuten)

Wil je deze proefles bekijken?

Leeftijd

Vanaf ongeveer 7 jaar (groep 3).

Lesbeschrijving

Via het Internet verspreiden zich momenteel vliegensvlug de meest bizarre adviezen voor het bestrijden van het coronavirus. Maar wat is waar en wat is volkomen onzin? Zo overleed een Amerikaanse man nadat hij een schoonmaakmiddel had gedronken. Levensgevaarlijk natuurlijk, want daarmee dood je niet het virus, maar jezelf…

Meer informatie

Meteen met je klas aan de slag met de proefles?

Ga dan naar Leo Online: handleiding voor leerkrachten. Daar staat beschreven hoe je de methode in jouw situatie kunt inzetten.

Leo Online is geschikt voor hybride onderwijs. Je bepaalt dus zelf hoe je de proefles aan jouw klas wilt geven! Je kunt kiezen voor klassikaal leren. Dan speel je de les op het digibord af en dan houd je naar aanleiding van de vragen tussendoor telkens een kort kringgesprekje met je leerlingen. Of je kunt kiezen voor zelfstandig leren. In dat geval volgen de leerlingen individueel of in peergroepen de les (met als aanvullende mogelijkheid om de antwoorden op de doordenkvragen in een gedeeld digitaal document verder uit te werken).

Screenshot van de gratis proefles (Johannes Gutenberg, boekdrukker: hoe kunnen we kennis beter delen?) uit de themareeks ‘De vernieuwers’ (over Da Vinci, Gutenberg, Columbus en Huygens).


Voor wie is Leo Online?

Leo Online is er voor nieuwsgierige kinderen:

Die durven te denken en die durven te vragen | Die zich niet zomaar met alle antwoorden tevreden laten stellen | Die zich met de grenzeloze nieuwsgierigheid en de onverzadigbare kennishonger van een Leonardo da Vinci als een leeuw werpen op de Grote Vragen (Big Questions) en op de Grote Vraagstukken (Big Issues) van de mensheid | Van vandaag en van morgen.

Waarom Leo Online?

Leo Online is een nieuwe digitale methode voor verrijkingsonderwijs op het snijvlak van Filosofie, Big History (van de Big Bang tot het Internet en verder) & Science.

Tien redenen om te kiezen voor Leo Online:

Meer informatie

Welke scholen proberen Leo Online uit?

Scholen die het live, online kindercollege uitproberen

Onderstaande tabel (op mobiel geen goede weergave) vermeldt de momenten waarop scholen al een boeking hebben voor het gratis online kindercollege Kunnen we tijdreizen?. De link naar het live online kindercollege voor uw school ontvangt u per e-mail.

Reserveer tijdig want het aantal boekingen is beperkt (in beginsel 1 kosteloos kindercollege per school).

Handleiding voor leerkrachten bij live, online kindercollege.

SchoolDatumTijdGroepPlatform
De Akker (CBS)Dinsdag 9 juni13:00-14:203-5Zoom
De WaardenWoensdag 10 juni09:30-11:003-6Google Meet
De BeekvlietMaandag 15 juni09:00-10:306-8Google Meet
De BeekvlietDinsdag 16 juni12:30-14:003-5Google Meet
De WaardenWoensdag 17 juni09:30-11:007-8Google Meet
PCBO LeeuwardenVrijdag 19 juni09:30-11:007Microsoft Teams
OB BlaricumMaandag 22 juni08:30-10:006-7Google Meet
ComprixWoensdag 24 juni09:30-11:306-8Google Meet
OB BlaricumDonderdag 25 juni08:30-10:005-6Google Meet
De Gouden KraalDonderdag 25 juni10:30-12:006-8Google Meet
OB BlaricumVrijdag 26 juni11:00-12:308Google Meet
OB BlaricumDinsdag 30 juni08:30-10:004-5Google Meet
Burgerschool Dokkum
De Molenvliet (CBS)
De Rietzanger (CKC)
De Kleine Akkers
It Kruired
Op KopNa de zomer

Scholen die de gratis online proefles uitproberen

SchoolGroep
De Blinker
De Hazesprong (Leonardo)3-8
De Noordwijkse School
Dubbelklik Den Bosch Oost
Dubbelklik Rosmalen
Lavoor



Kosteloos kennismaken?

Alvast kosteloos kennismaken met Leo Online met het oog op de programmering voor volgend schooljaar? Neem dan contact op met Ruud van der Meulen van De Filosofietuin (defilosofietuin@gmail.com | 06-27210071). Zie Leo Online: handleiding voor leerkrachten) voor verdere details over het werken met Leo Online.

U kunt kiezen uit een of meer van deze drie kosteloze kennismakingsmodules:

  1. Proefles. Online les die zowel geschikt is voor zelfstandig leren in de vorm van online (thuis)onderwijs als voor klassikaal gebruik door de leerkracht tijdens de les in de vorm van (Socratische) kringgesprekken.
  2. Begeleiding. Online begeleiding van leerlingen die de opdrachten bij de proefles uitwerken in digitale peergroepen (voor een select aantal scholen die zich snel voor de trialversie van Leo Online aanmelden).
  3. Kindercollege. Online, interactief kindercollege: Kunnen we tijdreizen? via Google Hangouts.

#1 Proefles

Meer informatie

#2 Begeleiding

Meer informatie

#3 Kindercollege

Meer informatie

Wat gaat Leo Online straks kosten?

Online lessen

Introductieprijs tot 01-10-2020: € 25,00 (exclusief 9% Btw). Voor een themareeks van 4 lessen | Aanschaf per klas (leerkracht) | 1 jaar lang online toegang

Meer informatie

Live lessen

De kosten voor mijn live lessen zijn (in beginsel) €50,00 per uur (inclusief 0% Btw). Dit is met inbegrip van reis- en voorbereidingstijd, maar exclusief reiskosten. Een live les of begeleiding van leerlingen door ‘filosofiemeester’ Ruud kan zowel op locatie als online op afstand (bijvoorbeeld via Google Documents en Google Hangouts) plaatsvinden.


Is Leo Online geschikt als kernmethode?

Nee, want Leo Online is juist bedoeld voor verrijkingsonderwijs, voor het verkennen van vragen die dieper graven dan de leerstof die in de reguliere methoden voor de zaakvakken aan bod kan komen.

Meer informatie

Is samen filosoferen in de klas niet veel leuker?

Ja natuurlijk! Leo Online is dan ook flexibel inzetbaar voor zowel online (thuis)onderwijs als voor klassikaal onderwijs waarbij de leerkracht (Socratische) kringgesprekken kan houden met leerlingen.


Hoe verschilt het van Filosoferen Met Kinderen?

Onderwijsvisie

De lessen van Leo Online zijn ontworpen volgens de open, onderzoekende onderwijsvisie van Filosoferen Met Kinderen (FMK). De nadruk ligt op zelf denken en dieper denken. Veel vragen, zoals Mag je liegen?, kennen geen vanzelfsprekende goede of foute antwoorden. De Grote Vragen (Big Questions) van de Leo Online-lessen kennen drie invalshoeken: Filosofie, Wetenschap & Big History.

Meer informatie

Big Questions Curriculum

‘Laat vragen het curriculum vormen’ (Socrates)

Het Big Questions Curriculum is ontwikkeld vanuit De Filosofietuin door ‘filosofiemeester’ Dr. Ruud van der Meulen. Met dit curriculum beoog ik een uitdagend, vakoverstijgend onderwijsprogramma te bieden voor nieuwsgierige en (hoog)begaafde leerlingen in het PO en in de onderbouw van het VO.

Meer informatie

My Little Big History Year

Voor scholen die een uitdagende, Bildungsleerlijn willen opzetten voor (hoog)begaafde leerlingen van 10-14 jaar ontwikkelt De Filosofietuin momenteel het My Little Big History Year (MLBHY).

To see a world in a grain of sand, and a heaven in a wild flower.

Hold infinity in the palm of your hand, and eternity in an hour

— William Blake

Het My Little Big History Year laat je de wereld zien in een zandkorrel!

Meer informatie

Is Leo Online alléén voor HB-leerlingen?

Nee, in beginsel zouden mijn lessen wat denkniveau betreft ook prima kunnen bij kinderen in plusklassen. Zelfs in reguliere klassen zou Leo Online wellicht kunnen.

Meer informatie

Sluit Leo Online aan bij projectonderwijs?

Jazeker!

Meer informatie

Hoe verkent Leo Online speels de Big Questions?

Bekijk het kennismakingsfilmpje dat ik enkele jaren geleden samen met de kinderen van de Sint Nicolaasschool maakte ter gelegenheid van de start van De Filosofietuin.

Wat zeggen leerlingen over De Filosofietuin?

Voor een impressie van mijn lessen zie het onderstaande verslag in Het Eindhovens Dagblad.