Grote Vragen-curriculum

De Filosofietuin verzorgt een Grote Vragen-curriculum rondom een keur aan thema’s. In overleg kunnen we kijken naar de mogelijkheden voor een maatwerkaanbod voor uw basisschool, bibliotheek, museum of BSO.

Deze pagina geeft u een overzicht van (1) thema’s en (2) minicursussen met lestitels.

(1) Thema’s

  • Thema 1. Mensen, dieren en machines
  • Thema 2. Kunst
  • Thema 3. Verhalen
  • Thema 4. Gezondheid
  • Thema 5. Emoties
  • Thema 6. Verandering
  • Thema 7. Tijd
  • Thema 8. Vriendschap
  • Thema 9. Humor
  • Thema 10. Logica
  • Thema 11. Keuzevrijheid
  • Thema 12. Macht en gezag
  • Thema 13. Misdaad en straf
  • Thema 14. Oorlog en vrede
  • Thema 15. Verscheidenheid en verdraagzaamheid
  • Thema 16. Geld en geluk
  • Thema 17. Natuur en milieu
  • Thema 18. Zijn en schijn
  • Thema 19. Taal en teken
  • Thema 20. Internet, privacy en Big Data
  • Thema 22. Man en vrouw
  • Thema 22. Jong en oud
  • Thema 23. Vincent van Gogh

(2) Minicursussen met lestitels

Thema 1. Mensen, dieren en machines

  • Les 1. Kunnen dieren denken?
  • Les 2. Kun je echte vrienden met je huisdier worden?
  • Les 3. Kunnen we robotmensen bouwen?
  • Les 4. Willen we de mens blijven ‘verbeteren’?
  • Creative challenge. Vertel het verhaal van de mens met een stop-motion-filmpje.

Thema 2. Kunst

  • Les 1. Wat is kunst?
  • Les 2. Waarom is een kopie geen kunst?
  • Les 3. Kun je ook kunst maken met een pot pindakaas?
  • Les 4. Wat maakt grotkunst zo geweldig?
  • Les 5. Er is een verschil tussen het genieten van een Big Mac en het genieten van een kunstwerk?
  • Les 6. Hoe inspireerde het geloof, de natuur en de wiskunde de bouw van de Sagrada Familia?
  • Creative challenge. Kook je eigen kunstwerk!

Thema 3. Verhalen

  • Les 1. Waarom vertellen mensen elkaar verhalen?
  • Les 2. Een verhaal van Jezus: De parabel van de talenten.
  • Les 3. Een verhaal van Boeddha: De zes blinden en de olifant.
  • Les 4. Een verhaal van Hans Christian Andersen: De nieuwe kleren van de keizer.
  • Creative challenge. Kom, verzin zelf eens een verhaaltje…

Thema 4. Gezondheid

  • Les 1. Wat is gezondheid?
  • Les 2. Moet je gezond zijn?
  • Les 3. Kun je jezelf werkelijk gezond, ziek of weer beter denken?
  • Les 4. Hoe ziet het leven eruit als je blind bent?
  • Creative challenge. Ervaar zelf hoe de wereld eruit ziet als je blind bent

Thema 5. Emoties

  • Les 1. Wat zijn emoties eigenlijk, waar zitten ze en hoe kun je ze herkennen?
  • Les 2. Waarom zijn je emoties zo belangrijk en zo besmettelijk?
  • Les 3. Over driftkikkers en angsthazen: zijn zij hun brein?
  • Les 4. Wat maakt mensen blij, tevreden en gelukkig?
  • Les 5. Wie gaat er mee in de geluksmachine?
  • Les 6. Als je altijd maar blij moet zijn, waarom word je dan wellicht juist doodongelukkig?
  • Les 7. Hoezo huilen we als bedroefd zijn en ook als we blij zijn?
  • Les 8. Hoezo mogen jongens niet huilen?
  • Les 9. Ben je misschien wel bang omdat je van de beer wegrent?
  • Les 10. Mag je boos worden?
  • Les 11. Hoezo vind je slakken smerig?
  • Les 12. Kun je echte vrienden worden met je huisdier?
  • Les 13. Kunnen robots en mensen ooit wederzijds verliefd worden?
  • Creative challenge. In gesprek over de Disney/Pixar-film Binnenstebuiten (Inside Out)

Thema 6. Verandering

  • Les 1. Wie heeft mijn kaas gepikt?
  • Les 2. Waarom verdween de mammoet uit Nederland?
  • Les 3. Waarom maakt het platteland plaats en verdwijnt de basisschool, de bakker en de bushalte uit menig dorpsgemeenschap?
  • Les 4. Is een schip nog hetzelfde schip als je alle planken vervangt?
  • Les 5. Welke mogelijke lessen kun je trekken uit oude verhalen over verandering en vooruitgang?
  • Creative challenge. Levend verleden: geschiedenis in het groot en in het klein – in de zandbak, op het schoolplein en aan de waslijn.

Thema 7. Tijd

  • Les 1. Tijdreizen: kan dat?
  • Les 2. Hoe kan het dat als je lol hebt dat de tijd dan sneller gaat?
  • Les 3. Werkten jagers en verzamelaars werkelijk maar een paar uurtjes per dag?
  • Les 4. Waarom was vroeger alles beter (als je het aan oudere mensen vraagt)?

Thema 8. Vriendschap

  • Kernvraag. Hoe ver ga jij voor een vriendschap?
  • Les 1. Damon & Pythias: hoe dachten de Oude Grieken over vriendschap?
  • Les 2. Welke wijsheden bevatten oude volksverhalen over vriendschap?
  • Les 3. Echte Frienden: wat is een Facebook-vriendschap werkelijk waard?
  • Les 4. It’s a small world after all: in hoeveel stappen stuur je gemiddeld genomen iedereen ter wereld een kerstkaart?

Thema 9. Logica

  • Les 1. ‘Ik lieg altijd’ lachte de leugenaar in zijn vuistje…?!
  • Les 2. Heeft elk gevolg een oorzaak?
  • Les 3. Als je van me hield, dan zou je met me naar de film gaan. Je gaat niet met me naar de film… dus weet ik dat je niet van me houdt. Is deze redenering juist?
  • Les 4. Wat zijn drogredenen en hoe voorkom je dat je daar later vrijwel dagelijks intrapt?

Thema 10. Humor

  • Les 1. Wat is een goede grap?
  • Les 2. Kun je leven zonder dat je ooit lacht?
  • Les 3. Huilen van het lachen: hoe kan dat?
  • Les 4. Zijn er (geen) grenzen aan een grap?
  • Creative challenge. Een filosofische stand-up-comedian-act

Thema 11. Keuzevrijheid

Thema 12. Macht en gezag

Thema 13. Misdaad en straf

Thema 14. Oorlog en vrede

Thema 15. Verscheidenheid en verdraagzaamheid

Thema 16. Geld en geluk

  • Les 1. Hoe kan het dat het aantal superrijken (dat samen evenveel geld bezit als de armste 3,5 miljard mensen van de wereldbevolking) intussen met gemak in een minibusje past?
  • Les 2. Verdient een bankier meer dan een vuilnisman?
  • Les 3. Als je veel speelgoed hebt, ben je dan gelukkig?
  • Les 4. Waarom kopen als je ook delen of ruilen kan?

Thema 17 Natuur en milieu

Thema 18. Zijn en schijn

  • Les 1. Weet de man die terugdenkt aan zijn droom waarin hij een vlinder werd wel zo zeker dat hij niet eigenlijk een vlinder is die nu droomt dat hij een man wordt die terugdenkt aan zijn droom waarin hij een vlinder werd?
  • Les 2. Het is 12 uur als Freek op de klokt kijkt en zegt ‘het is 12 uur’, maar hij weet niet dat die klok al een week lang toevallig op 12 uur stilstaat: is wat Freek zegt dan wel waar?
  • Les 3. Mindf*ck: waarom kun je niet bedrogen worden door een illusionist, maar wel door een charlatan?
  • Les 4. Het klopt, want het staat in de krant!?

Thema 19. Taal en teken

  • Les 1. Kan iets bestaan als er geen woord voor was?
  • Les 2. Kun je zeggen ‘dat er een harde wind staat’?
  • Les 3. Waarom slagen kinderen die opgroeiden tussen de wolven op latere leeftijd meestal niet meer in het leren van taal?

Thema 20. Internet, privacy en Big Data

  • Les 1. Waarom betaal je voor een brood bij de bakker en maak je ‘gratis’ gebruik maakt van social media?
  • Les 2. Waarom zijn vragen volgens Silicon Valley van steeds groter en antwoorden van steeds geringer belang?
  • Les 3. Wat mag je school allemaal weten over jou (volgens jou)?

Thema 21. Man en vrouw

  • Les 1. Waarom dragen meisjes roze en jongens blauw?
  • Les 2. Waarom spelen meisjes met LEGO Friends en jongens met LEGO Star Wars?
  • Les 3. Usain Bolt Daphne Schippers: rent een man altijd harder dan een vrouw?
  • Les 4. Over luizenmoeders, pappadagen en de afwas die niet af was: wie doet wat?

Thema 22. Jong en oud

Thema 23. Vincent van Gogh